برام مهم بود که اولین پست رو با چه فیلمی شروع کنم که خواننده ها که تازه میخوان با هدف وبسایت اشنا بشن خیلی راحت تر بتونن درک کنن هدف ما چیه ...

که یاد فیلم arrival یا ورود افتادم. و دیدم که درکش خیلی راحت تره چون اون مفاهیمی که میخواستن در فیلم قرار بدن کمی اشکارا و قابل درک تر هست .


توزیع کننده: Paramount

امتیاز: 8.0 از 10 – میانگین رای 316,199 نفر

امتیاز کاربران: 8.0 از 10 – میانگین رای 3198 نفر

بودجه: 47 میلیون دلار       فروش: 198 میلیون دلار


Arrival فیلمی به کارگردانی دنی ویلنو و نویسندگی اریک هیزرر است که اقتباسی از داستان کوتاه Story of Your Life (داستان زندگی تو) به قلم تد چیانگ است.

Denis Villeneuve برای کارگردانی فیلم های Incendies, Prisoners, Enemy, Sicario, Arrival, Blade Runner 2049 شناخته شده می باشد.

Eric Heisserer هم تا الان نویسندگی فیلمنامه های A Nightmare on Elm Street, Final Destination 5, The Thing, Hours, Lights Out, Arrival را بر عهده داشته است.

 

داستان فیلم از جایی شروع می‌شود که با فرود آمدن تعدادی سفینه‌ی فضایی در نقاط مختلف کره‌ی زمین در اکثر کشورهای دنیا حالت فوق‌العاده اعلام می‌شود و دولت‌هایی که یکی از این سفینه‌های فضایی در محدوده‌ی جغرافیایی آنان فرود آمده‌اند سعی می‌کنند تا با دانشمندان برجسته‌ی خود همکاری کرده و به کمک آنان بتوانند به هدف این ملاقات اولیه پی ببرند. همانطور که از تمامی فیلم‌های هالیوودی انتظار می‌رود، یکی از کشورهایی که درگیر این ماجرا می‌شود کشور آمریکاست و به همین دلیل سازمان‌های امنیتی آمریکا از دو دانشمند برجسته- یک زبان‌شناس معروف به نام لوییس بنکس و یک فیزیکدان معروف به نام ایان دانلی- تقاضا می‌کنند تا به آنها در درک هدف این ملاقات کمک کنند.

اما همانطور که از شروع فیلم نیز مشخص است، هدف اصلی فیلم به هیچ وجه موجودات فضایی نیستند و به همین دلیل است که با گذشت تقریبا 30 دقیقه از شروع فیلم حتی شکل این سفینه‌ها نیز به بیننده‌ها نشان داده نمی‌شود چه برسد به خود موجودات فضایی. شروع فیلم، که با صدای دکتر لوییس بنکس به عنوان راوی نیز همراه است، این موضوع را برای بینندگان مشخص می‌کند که ما بیشتر از انکه با فیلمی در مورد بیگانگان فرازمینی مواجه باشیم با داستانی انسانی طرف هستیم و به همین دلیل است که ابتدای فیلم قسمت‌هایی از زندگی شخصی دکتر لوییس بنکس را برای ما مشخص می‌کند که در آن وی دختر خود را بر اثر یک بیماری نادر از دست داده است.

بعد از اینکه اخبار فرود این سفینه‌ها اعلام می‌شود، یکی از فرماندهان نیروهای امنیتی آمریکا با لوییس ملاقات می‌کند و از وی می‌خواهد که به دولت آمریکا برای ارتباط با این بیگانگان کمک کند. ایان دانلی و لوییس بنکس به محلی که این سفینه در آمریکا فرود امده است منتقل می‌شوند و اینجاست که این دو دانشمند سعی می‌کنند تا با استفاده از تجربیات بنکس که یک زبان‌شناس معروف است با این موجودات فرازمینی ارتباط برقرار کنند........


برخلاف اکثر سایت های نقد فیلم که نقد های چندین صفحه ای مینویسن برای هر فیلم تا جایی که خود فیلم رو خط به خط توضیح میدن ، میخوام فقط قسمت هایی رو توضیح بدم که پشت پرده اون سکانس ها هدف و منظور خاصی از قرار دادنش در فیلم دارن ...

 

همون اول فیلم وقتی که لوییس برمیگرده خونه اش توی اخبار میشنویم که میگه اگه این فقط یه ارتباط اولیه دوستانه اس پس چرا 12 تا از اون ها رو فرستادن ؟ چرا فقط یکی نفرستادن ؟

 

لوییس وقتی که خواب بود ، صدایی ازتلویزیون میاد برمیگرده میبینه صدای الله اکبر به همراه تصویر ناواضحی از نماز خوندن مسلمان ها ... و این برام جالبه که بین این همه مکتب و شعار الله اکبر  wink

جالبش اینجاس که  اعلام میکنن این سفینه ها 12 تا هستن و همه ی این 12 تا به هم مرتبط هستند و ارتباط باید با 12 تاشون باشه ، نه فقط یکی !!!

زمانی که لوییس مشغول نگاه کردن به اخبار هست فارست ویتاکر در نقش سرهنگ جی.تی وبر وارد میشه و میگه ما رسما با هم ملاقات نکردیم ولی شما دو سال قبل فیلم هایی رو از زبان فارسی ترجمه کردین برای اطلاعات ارتش ... شمار سریع روی فیلم های اون شورشی ها کار کردین enlightenedو در جواب لوییس میگه شما هم خیلی سریع دخل اون شورشی ها رو آوردین laugh (فکر کنم کل دیالوگ ها واضح و گویای هدف و منظورشون هست ، چرا باید ادمایی که زبان فارسی دارن طبق معمول به عنوان شورشی معرفی بشن و جالب تر از اونم این که مثل همیشه امریکای قدرتمند دخل همشونو آورده smiley) در ادامه ی ماجرا که سرهنگ درخواست ترجمه زبان بیگانگان رو داره لوییس میگه که به این راحتی نیست ... و سرهنگ در جوابش میگه شما که راحت تونستین زبان فارسی رو ترجمه کنید ---> هم سطح قرار دادن زبان فارسی با زبان بیگانگان laugh

 

و روسیه ای یک جورایی متحد ایران هست با چین همراه میشه اما حرفی از ایران زده نمیشه مگر اشاره هایی ناواضح ... !

خلاصه که این فیلم علاوه بر زیبایی در انتقال احساس بازیگر و کارگردانی و فیلمنامه خوبش،هدف و پیامی داشت که اوایل فیلم پایه و بنیاد این هدف و پیام هست ...yes

 

enlightenedدر اخر هم بگم شاید برداشت های این حقیر اشتباه باشه ...

ولی چرا فارسی ؟ چرا 12 تا ؟ چرا شبیه حیوان بودن ؟ چرا از اسمون اومدن ؟ چرا از اینده خبر دادن ؟ چرا علیه 12 تا متحد شدن ؟ چرا زبان فارسی رو میخواست نزدیک نشون بده به زبان 12 تا ؟

یعنی فکر میکنین فیلم تخیلی ساختن که بیننده ببینه و لذت ببره ؟؟؟؟؟؟

 

من شکاکم یا بقیه ساده اندیش ؟ wink